Kunskapsbanken
Här delar vi med oss av vår kunskap till dig. Du hittar bloggar, webinar och guider.

- All
- Webinar
- Fortnox
- Planacy
- Power Bi
- Transformation
- Blogg
- Nyheter
- Teknik
- Guide
Webinar – Business Intelligence i små och medelstora företag inom logistik-, installations- och servicebranshen
Med Business Intelligence (BI) menas att man samlar, analyserar och visualiserar relevant data på aktiviteter I företaget. I logistikbranschen är det ofta hög konkurrens och låga marginaler. En försenad leverans eller en missad order kan innebära en förlorad kund. Det är därför databaserad information, eller s.k. Business Intelligence, är mycket viktigt.
Webinar – Analys av Pris, Volym och ProduktMix (PVM)
Analys av pris, volym och produktmix för intäkter och resultat. En analys som ger er möjlighet att se hur ni arbetar med prissättningen och marginalerna i era affärer.
Vilka beslut i verksamheten ska baseras på data?
Företag har idag tillgång till mer data än någonsin. Men vad händer med denna data, ser man den som ett IT-problem eller som …
Datadrivna affärsbeslut med data från Fortnox
Framtidens verksamhet handlar om att fatta datadrivna affärsbeslut, dvs ta beslut baserade på data mer än på magkänsla. För detta …
Snart dags för budgetarbete igen…dags att digitalisera processen?
Hösten är på väg och likaså är arbetet med att ta fram en budget för nästa år. Budgetarbetet kommer smygande …
PVM-analys (Price-Volume-Mix) i Power BI ger bättre insikter om intäkts- och marginalförändringar
Det är viktigt att kunna se och spåra förändringar som uppkommer i alla företag. Men det är också viktigt att …
Coredination AB och GreatStep Business Intelligence AB vill ”kickstarta” små och medelstora logistikföretag till att bli mer datadrivna
GreatStep Business Intelligence AB hjälper företag att omvandla data till insikter om sin verksamhet och därigenom kunna ta steg mot att bli mer datadrivna. Genom hög kompetens inom Business Intelligence och dess olika delar samt bred verksamhetskunskap får vi våra kunder att bli mer datadrivna.
3 tips för att få din organisation datadriven
Din verksamhet har troligtvis, som många andra de senaste åren, investerat i lösningar som digitaliserat delar av er verksamhet. Allt …
5 anledningar till att använda Planacy för budgetering och prognos
Excel i all ära, det är ett universalverktyg, en ”Swiss Army knife” för databehandling. Det är lätt att använda och …
Power BI återigen utsedd till ledande Business Intelligence plattform av Gartner
Även år 2021 har marknadsanalysföretaget Gartner, utsett Microsoft Power BI som ledare på marknaden för plattformar inom Business Intelligence. Gartner placerar Microsoft Power BI längst upp till höger i deras årliga publicerade s.k. Magic Quadrant
Trenderna inom dataanalys och visualisering 2021
På grund av COVID-19-pandemin har 2020 inneburit stora förändringar för många organisationer och företag. Krisen har haft stor ekonomisk påverkan och många har varit tvungna att se över och omstrukturera sitt sätt att jobba, inte minst med tanke på alla som flyttat arbetsplatser från kontoret till hemmet.
Nytt partnerskap med Planacy breddar vårt erbjudande inom budgetering, prognos och planering
GreatSteps fokus är att med hjälp av Microsoft Power BI omvandla data till värdefulla insikter för våra kunder. I Planacy har vi funnit det komplement vi sökt för finansiell planering. Planacys sömlösa integrationer till Power BI möjliggör ett mer kontinuerligt och kollaborativt arbete med budget, prognos, planering samt uppföljning, analys och rapportering för våra kunder.
Datadriven retail via Microsoft BI-lösningar
Webinar med fokus på hur retailers kan använda Microsoft Business Intelligence lösningar för att öka sina insikter och bli mer datadrivna.
Varför Power BI?
För att utveckla sin verksamhet, måste små och medelstora svenska företag bli mer datadrivna, dvs ta beslut baserat på data …
Få insikter om dina kunder – integrera Power BI med ditt Dynamics CRM
Med tuffare konkurrens på marknaden, ökad digitalisering och alltmer skiftande förväntningar hos era kunder, gäller det att använda data i …
Förändring är det som driver oss framåt
Till sist handlar det om överlevnad och att de som inte är datadrivna slås ut. De flesta företag misslyckas med …
8 anledningar varför du ska börja använda Business Intelligence (och inte bara för stora företag…)
Företag bedriver oftast sin verksamhet genom att använda sig av några grundläggande programvaror inom exempelvis ekonomi (Fortnox, Visma etc), e-handelssystem, lagersystem, projektsystem, egenutvecklade program, Google Analytics, m.fl. Alla dessa system samlar data.
Datadriven fastighetsmäklare – Vill du bli det redan idag?
Vi märker att vissa branscher är på väg att transformeras mer än andra. Nu märker vi av ytterligare en bransch, …
Kick-starta mot att bli en datadriven juristbyrå!
Det nya normalläget för en juristbyrå kommer att se mycket annorlunda ut jämfört med idag. Enligt McKinsey kan exempelvis en juristassistents arbete till 94% automatiseras genom maskininlärning och AI inom 10 år.
Hur datadriven är din säljorganisation? Del 3 av 3
De flesta företag har stora mängder med kunddata i olika former och i olika system. Tricket är att samla upp, transformera, visualisera och sist men inte minst analysera data om sina kunder. Att sedan använda dessa data för att ta reda på vilka kunder som exempelvis kommer att köpa och när de kommer att köpa. Faktum är att det är det mest kraftfulla verktyget du kan använda för att vägleda den som driver försäljningen till att göra både fler, större och lönsammare affärer med kunder.
Så blir du en datadriven juristbyrå 2020!
Har du ett behov av att fatta bättre beslut på juristbyrån? Läs hur du kan bli datadriven genom att koppla datakällor, visualisera och förstå KPIer.
Hur datadriven är din säljorganisation? Del 2 av 3
De flesta företag har stora mängder med kunddata i olika former och i olika system. Tricket är att samla upp, transformera, visualisera och sist men inte minst analysera data om sina kunder. Att sedan använda dessa data för att ta reda på vilka kunder som exempelvis kommer att köpa och när de kommer att köpa. Faktum är att det är det mest kraftfulla verktyget du kan använda för att vägleda den som driver försäljningen till att göra både fler, större och lönsammare affärer med kunder.
Hur datadriven är din säljorganisation? Del 1 av 3
De flesta företag har stora mängder med kunddata i olika former och i olika system. Tricket är att samla upp, transformera, visualisera och sist men inte minst analysera data om sina kunder. Att sedan använda dessa data för att ta reda på vilka kunder som exempelvis kommer att köpa och när de kommer att köpa. Faktum är att det är det mest kraftfulla verktyget du kan använda för att vägleda den som driver försäljningen till att göra både fler, större och lönsammare affärer med kunder.
Guide: 5 enkla steg till att bli ett mer datadrivet företag
Alla företag kan bli mer datadrivna, även företag som anses vara ”mindre avancerade” i hur de genererar, analyserar och använder …